Tutustuin maaliskuussa kiinalaisen matkatoimisto Kylin Travelin toimintaan Helsingissä.
Sain idean hakea opettajan työelämäjaksolle Kylin Travelille matkailun koulutusohjelman Kiina-yhteistyöstä. Se aloitettiin syksyllä 2016 Markku Paukkusen vetämän hankkeen kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on edistää kiinalaisten matkailua Satakuntaan sekä Satakunnan ja SAMKin matkailun koulutusohjelman kansainvälistymistä. Syksyllä 2016 jalkautin Kiina-teeman opintojaksoilleni: Matkailun opiskelijat analysoivat palvelutuotannon ja kiinalaisen matkailijan näkökulmasta, miten kulttuuriosaamista, asiakasymmärrystä ja matkailutuotteita tulisi kehittää, jotta matkailu Kiinasta Satakuntaan kasvaisi. Haastattelimme myös Kylin Travelin Shanghain toimiston päällikköä Yaya Jinxiaa, koska ensimmäinen delegaatiovierailu Changzhoun ystävyyskaupungista Satakuntaan oli juuri Kylin Travelin NSECC-tytäryhtiön järjestämä.
Aktivoimme Satakunnasta matkailuyrittäjäryhmän edustamaan Satakuntaa kanssamme ITB China -messuille ja markkinointitilaisuuteen Changzhoussa.
Satakunnan matkailumarkkinoinnissa keskitymme Changzhoun miljoonakaupunkiin ja läheisessä Shanghaissa järjestettäviin matkailumessuihin. Messukohteeksi valikoitui ITB China Travel Exhibition, joka keskittyy matkailun B2B-markkinoihin, etupäässä matkanjärjestäjätapaamisiin. ITB Shanghai järjestetään ensimmäistä kertaa 10.–12.5.2017. Messuilla edustamme Satakuntaa Visit Finlandin yhteisosastolla. Aktivoimme Satakunnasta matkailuyrittäjäryhmän edustamaan Satakuntaa kanssamme ITB China -messuille ja markkinointitilaisuuteen Changzhoussa. Korsuretket, Lomakeskus Sieravuori, Ali-Ketolan tila, Ahlströmin ruukit, Visit Pori ja Yyterin kylpylähotelli lähtivät mukaan. Taustavoimiksi saimme Jämijärven kunnanjohtaja Kirsi Virtasen, matkailun opiskelijat; SAMKin Changzhoun toimistolle työharjoitteluun lähtevät Sari Palmrothin ja Minna Pennasen sekä Changzhoun toimiston työntekijät Chujun Xiaon ja Hana Guon.
Matkapakettien jakelukanaviksi tarvitsimme kiinalaisen matkatoimiston, jolla on kontaktit ja osaamista matkojen järjestämisestä Suomeen. Suomessa valmismatkoja voi järjestää vain rekisteröity matkanjärjestäjä. Satakunnassa on vajetta Incoming-toimijoista eli ulkomailta Suomeen suuntautuneista matkanjärjestäjistä ja välittävistä matkatoimistoista, Satakunta ei ole myöskään kovin tunnettu matkailukohde kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Hakeuduin Kylin Travelille työelämäjaksolle luomaan suhteita ja hankkimaan matkanjärjestäjää ITB China -messuilla markkinoitaville Satakunnan kiertomatkapaketeille. Tarvitsimme toimijan, joka ymmärtää kiinalaisen matkailijan tarpeet ja osaa myydä ne kohderyhmää puhuttelevalla tavalla.
Työelämäjaksoni Kylin Travelilla kesti viikon, 6.–10.3.2017. Sen toimisto sijaitsee Helsingissä Eteläesplanadilla, komeassa, vanhassa rakennuksessa. NSECC- ja Nordic Shine -matkatoimistotoiminnot sijaitsevat toisessa kerroksessa. Ensimmäisessä kerroksessa on terveystuotteita myyvä Health Nutrition myymälä sekä Iittalan, Fiskarsin, Arabian tuotteita sekä Marja Kurjen huiveja ja Miumiun laukkuja edustava myymälä. Samalla viikolla avattiin vastapäiseen Savoyn taloon luksuskellojen myymälä, jossa myydään muun muassa Suunnon kelloja. Esplanadin toisella puolen Kluuvin kauppakeskuksessa sijaitsee kiinalaisia makuja tarjoava Home Taste -ravintola, joka tarjoaa maailman parasta kiinalaista buffeeta monipuolisine ruokalajeineen sekä sushia. Enpä muista yhtään työviikkoa, jolloin olisin syönyt yhtä hyvin! Ravintolassa ruokailivat paitsi Kylinin henkilökunta ja yksi onnellinen samkilainen, työlounaalla käyvät suomalaiset sekä Kylinin kiinalaiset ryhmämatka-asiakkaat. Kätevää! Harva incoming-matkatoimisto Suomessa tarjoaa ydinpalvelujensa lisäksi sekä shoppailu- että ravintolapalvelut asiakkailleen.
Luonnostelin viikon aikana mm. 4 kiertomatkapakettia Kylin Travelin työntekijöiden kommentteja hyödyntäen: näistä muokkasimme jälkikäteen valmiit paketit messuille lähtevien yritysten kanssa. Viikon aikana opin, että Kiinassa kaikki tehdään isosti, ja matkailuliiketoiminnan mahdollisuudet ovat Suomelle valtavat. Kiinalaiset ovat myös suoria ja hinta–laatu-tietoisia asiakkaita, heille ei pidä tarjota ”sikaa säkissä”. Suusta suuhun markkinointi, tai tässä tapauksessa ”Word of Mouse”, WOM on erittäin tehokas kanava myös Kiinassa.
Viikon aikana opin, että Kiinassa kaikki tehdään isosti, ja matkailuliiketoiminnan mahdollisuudet ovat Suomelle valtavat.
Opin myös, että omassa työssäkin kannattaa välillä heittäytyä: itse heittäydyin kiinalaisen työyhteisön keskelle ja heidän tapaansa tehdä bisnestä – tämä oli minulle mitä parhainta ”kotikansainvälistymistä” ennen toukokuun Kiinan-messumatkaa. Otin myös riskin saadaksemme Kylin Travelista matkanjärjestäjämme: riskinottoa toki helpotti, että työnantajamme suo mahdollisuuden viikon pituiseen työelämäjaksoon. Minut otettiin vastaan lämpimästi, vaikka työntekijät ja johtaja olivat hyvin kiireisiä alkavan sesongin vuoksi.
Suosittelen muitakin kollegoita hakeutumaan työelämäjaksolle oman alansa eksoottisempiin paikkoihin. Tulevaisuus on kansainvälisillä markkinoilla, ainakin matkailussa!
Kirjoittaja Maaria Berg on matkailupalvelujen lehtori. Lisää Maarian työelämäjaksosta seuraavassa postauksessa.